Home Links Contact   - Medewerker inlog
Volg ons via

Blog – Schade op het werk, wat nu?


Schade op werk, wat nu?

Vandaag gaan het hebben over schadevergoeding tijdens het werk. Hoe moet je daarmee omgaan en waar heb je recht op als er schade is tijdens werkdagen en werktijden. Wie moet de schade nou eigenlijk betalen? Jijzelf of de werkgever? Dat leg ik jou vandaag allemaal uit. Laten we maar gauw gaan beginnen.

Schade rijden tijdens je werk is natuurlijk niet leuk. Je voelt je schuldig en je moet het ook nog vertellen aan de werkgever. Ik voel mij al schuldig en dan wordt de werkgever misschien ook wel boos op mij. Dat maakt het eigenlijk niet echt makkelijker om te gaan vertellen aan de werkgever. Maar hoe ga ik dat dan nu vertellen aan de werkgever en wie zou de schade moeten betalen? Ik wil dat natuurlijk niet zelf betalen.

Laten we beginnen met de feiten. Wat is er precies gebeurd? Ben je ergens tegen aangekomen met de bedrijfsauto of heb je de kopieermachine kapot gemaakt terwijl je alleen maar een kopie aan het printen was?

Je hebt twee soorten schade:

  • De werknemer loopt zelf schade op tijdens het werken
  • De werknemer brengt schade toe aan een ander op werk

De werknemer loopt schade op tijdens het werken:

Wanneer is de werkgever aansprakelijk voor de schade? Er zijn twee manier waardoor de werkgever aansprakelijk is. De eerste is dat de schade is ontstaan tijdens het werk zoals een gat in de broek. En de tweede is als de veiligheidsregels niet goed zijn tijdens het werken. Een voorbeeld hiervoor is als je op de bouwplaats bent en de werkgever heeft niet genoeg helmen op de bouw om alle bouwvakker een helm te geven en als dat niet zo is dan is de veiligheid niet goed geregeld door de werkgever. Maar stel je doet het met opzet dan is de werkgever natuurlijk niet aansprakelijk voor jou schade.

De werknemer veroorzaakt schade bij een ander:

De werknemer maakt bijvoorbeeld bij een klant schade aan de muren omdat ze de badkamer hebben gemaakt in het nieuwe huis. En de klant wil graag de schade melden aan de werkgever, maar wie moet dan de schade betalen. De klant zelf, de werker of de werkgever. Het is de omdat de werkgever eind verantwoordelijk is voor het eind product dan moet de werkgever ook de schade betalen. Maar je je het met opzet hebt gedaan, dan moet je het zelf betalen.

Voorbeeld artikel:

ECLI:NL:RBAMS:2021:7219 is de zaak die ik als voorbeeld heb gekozen. Het gaat in deze zaak over een eiser en de gedaagde. Ze hebben werkzaamheden bij de eiser gedaan. De eiser heeft in delen betaald aan de gedaagde. Alleen worden steeds veranderingen gemaakt in de offerte waardoor er verwarring ontstaat in de geldzaken. Uiteindelijk is er een rechtszaak geweest en heeft de rechter deze uitspraak gedaan: ontbinding van de partijen, eigenaresse moet € 1.267,50 aan de gedachte betalen en compensatie van de kosten van de procedure tussen de partijen, in die zin dat iedere partij de eigen kosten draagt.

Soms ben je degene die moet betalen maar in de meeste gevallen moet de werkgever betalen. Hopelijk heb je wat gehad aan dit artikel en heb je het niet moeten lezen omdat er wat op het werk is gebeurd. Als je nog vragen heeft, kun je die gerust aan mij stellen met het e-mailadres die erbij staat.

Naomie Steijlen

Naomie@anker-ketting.nl

 

Copyright © 2024 Anker & Ketting