- 01 Inleiding belastingrecht
- 02 Inkomstenbelasting
- 03 Loonbelasting
- 04 Vennootschapsbelasting
- 05 Omzetbelasting
- 06 Heffingen door lagere overheden
- 07 Erfbelasting en schenkbelasting
- 08 Overdrachtsbelasting, assurantiebelasting, kansspelbelasting en accijns
- 09 Formeel belastingrecht
- 10 Invordering
- 11 Rechtsbescherming
Belastingrecht | editie 2018 - 02 Inkomstenbelasting12. Aangifte en formulieren
Als je aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting, gaat dat via een bepaalde vorm. Eerst krijg je een brief van de Belastingdienst dat je aangifte moet gaan doen.
Vervolgens log je in op de website van de Belastingdienst. Op de site zie je meteen een link naar het online aangifteformulier. Als je daarop klikt kun je inloggen met je DigiD. Die moet je dus natuurlijk wel op tijd hebben aangevraagd.
In de aangifte staan veel gegevens al vooringevuld. Dat betreft bijvoorbeeld gegevens van je salaris of pensioen, je bankrekeningen en je hypothecaire lening. Deze gegevens heeft de Belastingdienst rechtstreeks van de diverse bedrijven en instanties ontvangen. Maar je bent er zelf wel verantwoordelijk voor dat de gegevens correct zijn. Je bent dus verplicht die altijd goed te controleren.
Wat heb je onder andere nodig voor de aangifte inkomstenbelasting?
| jaaropgave van de werkgever(s) |
| jaaropgaven van de uitkeringsinstanties (m.b.t. WW, WAO, WIA, AOW) |
| jaaropgave van het pensioenfonds |
| jaaropgave van de hypotheek + opgave WOZ-waarde |
| jaaropgave van de bank(en) |
| beginbalans, eindbalans en de winst- en verliesrekening |
Let op: het kan ook zijn dat je nog meer formulieren nodig hebt, afhankelijk van je situatie.